Ένα ιστολόγιο προβληματισμού και ανταλλαγής απόψεων κατοίκων και συλλόγων του 4ου διαμερίσματος Αθήνας.
To mail μας:nikosth2004@yahoo.gr
Το ιστολόγιο του περιοδικού "Μήνυμα για όλους", κατοίκων στα Σεπόλια.
(To ποτάμι στο φόντο ΔΕΝ είναι ο Κηφισσός! Δυστυχώς! Θα μπορούσε όμως να ξαναγίνει έτσι!)

14/9/08

Τα Άλλα μέτρα για την ακρίβεια

Του ΤΑΣΟΥ ΤΣΑΚΙΡΟΓΛΟΥ


«Χιλιάδες σουπερμάρκετ γεμάτα πράγματα, γιατί δεν τα βουτάμε για τα γεράματα;». Όταν ο Νικόλας Ασιμος έγραφε αυτούς τους στίχους στη δεκαετία του '80, δύσκολα θα φανταζόταν ότι, ύστερα από δεκαετίες, θα έδινε το σύνθημα για «απαλλοτριώσεις» ειδών πρώτης ανάγκης και το μοίρασμά τους σε λαϊκές αγορές Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Ενέργειες που προκαλούν νέο πονοκέφαλο στην ΕΛ.ΑΣ. και ανάμεικτα συναισθήματα στους πολίτες.


*Οι επιδρομές αυτού του είδους έχουν ιστορία ολίγων μηνών στη χώρα μας, αφού ξεκίνησαν στις 31 Μαΐου στο σουπερμάρκετ «Σκλαβενίτης» στη Χαρ. Τρικούπη. Ομάδα περίπου 20 αντεξουσιαστών, τότε, φορώντας κουκούλες και κράνη, εισέβαλε στο κατάστημα και γέμισε τα καρότσια με γάλατα, ζυμαρικά, τυριά και χυμούς χωρίς, φυσικά, να τα πληρώσει. Στη συνέχεια, τα μοίρασε στη λαϊκή αγορά της οδού Καλλιδρομίου.
Από τότε το ίδιο έργο παίχτηκε ακόμη πέντε φορές: στις 14 Ιουνίου με «διπλό χτύπημα» στα σουπερμάρκετ «Βερόπουλος» και «DIA» στον Αγιο Παντελεήμονα, στις 30 Ιουνίου στο «Μαρινόπουλο» στο Ν. Κόσμο, στις 19 Ιουλίου σε σουπερμάρκετ του Περιστερίου και στις 4 Σεπτεμβρίου στο «Μασούτη» της Θεσσαλονίκης. Στην τελευταία περίπτωση, μάλιστα ο αριθμός των «κομάντος» ξεπερνούσε τους 50.
*Σε όλες τις περιπτώσεις τα «απαλλοτριωθέντα» (αξίας αρκετών χιλιάδων ευρώ) κατέληξαν «σε αυτούς που τους ανήκουν, δηλαδή σε όλους εμάς», όπως έγραψαν οι δράστες σε κάποια προκήρυξή τους. Οσο για την υπογραφή; Ποικίλλει. Από τους «Οργισμένους Αναρχικούς Ενάντια στην Ακρίβεια» και την «Πρωτοβουλία Αναρχικών για την Ελεύθερη Διακίνηση των Αγαθών» μέχρι την «Κίνηση κατά της Ακρίβειας».


Επικοινωνιακό λίφτινγκ
Η «Κ.Ε.» συνάντησε τον εικοσάχρονο Θ. Π., ο οποίος συμμετείχε σε δύο από τις επιδρομές. «Θέλουμε να περάσουμε το μήνυμα ότι βρισκόμαστε κοντά στον απλό κόσμο που υποφέρει, με μια συμβολική κίνηση που έχει σκοπό να προτρέψει τους ανθρώπους στην ελεύθερη χρήση των αγαθών, καταργώντας τα ταμεία», μας λέει. Παραδέχεται ότι οι κινήσεις αυτές στοχεύουν και σε ένα «επικοινωνιακό λίφτινγκ» του αναρχικού χώρου, ο οποίος, όπως ομολογεί, είναι συνδεμένος στη συνείδηση των πολλών με τη βία, τις μολότοφ, τα γκαζάκια και το σπάσιμο βιτρινών. Χαρακτηρίζει, όμως, «γελοιότητες» τα περίφημα κυβερνητικά «41 μέτρα κατά της ακρίβειας» και προσθέτει ότι οι ίδιοι οι αντιεξουσιαστές προβάλλουν τη «δική τους δέσμη μέτρων». Προς το παρόν οι «απαλλοτριώσεις» έχουν γίνει σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, αλλά ο ίδιος δεν αποκλείει το ενδεχόμενο να τις δούμε και σε άλλες πόλεις.
*Οι κινήσεις αυτές, όπως λένε οι ίδιοι οι πρωταγωνιστές τους, έχουν θετική αντιμετώπιση από τον κόσμο στις λαϊκές αγορές.
Ομως προκαλούν έντονο προβληματισμό στην Αστυνομία, η οποία μιλάει για φαινόμενα «νέας παραβατικότητας» αλλά και πολλές συζητήσεις στο εσωτερικό του ευρύτερου αναρχικού χώρου. Είναι αρκετοί εκείνοι που προτείνουν επέκταση των «απαλλοτριώσεων» και στα ταμεία των σουπερμάρκετ, με στόχο το μοίρασμα των χρημάτων στον κόσμο.


*Στη συζήτηση που έχει ανάψει, κυρίως μέσω Ιντερνετ, συμμετέχουν και οι περισσότερο θεωρητικοί, οι οποίοι τονίζουν την ανάγκη ανάπτυξης κινημάτων που «θα αμφισβητήσουν όλες τις όψεις του υλικού καπιταλισμού», προτείνοντας και βιβλιογραφία που κινείται μεταξύ Κ. Καστοριάδη, Ι. Βαλερστάιν και Σ. Αμίν. Υπάρχει, ωστόσο, και αντίλογος εκ των έσω, καθώς κάποιοι αντιτείνουν ότι «οι πολίτες που παρακαλάνε για ασφάλεια και ησυχία και ζητούν να συλληφθούν οι κουκουλοφόροι είναι οι ίδιοι στους οποίους μοιράζονται τα προϊόντα».
*Η πρακτική του «σύγχρονου Ρομπέν των Δασών», πάντως, δεν είναι ελληνική πρωτοτυπία. Το Νοέμβρη του 2004 διαδηλωτές σε Ρώμη και Μπάρι μπήκαν σε σουπερμάρκετ και επέβαλαν ένα καθεστώς «αυτοδιαχειριζόμενων εκπτώσεων», αφαιρώντας είδη πρώτης ανάγκης που τα μοίρασαν στο κοινό.
Το 2006 στο Αμβούργο μια ομάδα με κινηματογραφική σκηνοθεσία, ντυμένη με στολές σούπερ ηρώων (Spiderman, Multiflex, Operaistorix), εισβάλλει σε σουπερμάρκετ, εστιατόρια και καταστήματα gourmet, παίρνοντας είδη πολυτελείας (χαβιάρι, σολομό και σαμπάνια) τα οποία μοίραζαν στους φτωχούς. Παρόμοιες «επιδρομές» είχαν γίνει κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του '90 και σε πόλεις της Βρετανίας.


ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ - 14/09/2008



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...